STdriveRS.cz

2nd FAST FORD MEETING VYSOKE MYTO I.

Je neděle 26.7.2009 ráno 07:00, Brno. Po vydatné snídani
usedám za volant svého modrého ST-čka, ranní paprsky
se probouzejí k životu…ptácí pějí, když v tom je přeruší zvuk
startujícího šestiválce..;o) připoutat, zapnout světla, řadím
1.rychlostní stupeň a vyrážím vstříc novým zážitkům…

Čeká mě cca.120 km tedy min. 1,5 hodinová klikatá cesta, plná
zatáček a převýšení na přátelské setkání klubu STdriveRS na
uzavřeném okruhu ve Vysokém Mýtě. Po necelých 15 minutách
najíždím na poloprázdnou rychlostní komunikaci R43 opouštím
hranice města Brna. Motor si jen ševelí, teplota vody i oleje má tu
správnou teplotu. Ranní slunce na opět vystavuje svoje paprsky..
nádherné ráno. Cesta ubíhá velmi dobře, přestože jedu sám..
zatím se stále ještě nenašli další zájemci z okolí/města Brna
nebo JMK.Cesta do Vysokého mýta byla opravdu rozmanitá,
přes Blansko, Letovice a Svitavy se pomale ale jistě blíží
Litomyšl. Bohužel, po cestě je mnoho vesnic a zpomalovacích
sekci, že nemá smysl nahánět jakékoliv minuty. Pro průjezdu
Litomyšlí, dojíždím upravený černý focus. Stačil oční kontakt
a oba jsme pochopily, že máme stejný cíl. ;o)

08:20 přijíždíme do Vysokého Mýta.. obkroužíme benzinovou
pumpu a hned za ní nás již čekají ostatní členové klubu.
Je to úžasný pohled na několik focusů ST170, oranžových ST-
ček, mondeo a pumy celkem cca. 16 vozů. Modré srdce všech
účastníků musí plesat radostí. Po vzájemných pozdravech
a vyřízení formalit dostáváme povel k vjezdu do areálu
uzavřeného okruhu. Burácející motory ostrých fordů přehluší
jinak poklidné ráno ve Vysokém Mýtě. Někteří přijíždějí
z nedalekého kempu.. kde přečkali náročnou přípravnou noc. ;o)

8:45
Řadíme všechny vozy do zástupu na přilehlé menší parkoviště
a míříme k malému stanovišti, kde proběhne uvítací ceremoniál.
Hlavní slovo si bere organizátor celé akce Goran alias Caesar X.
Stručně zato výstižně vysvětluje všem program dne, pravidla hry
a hlavně chování s ohledem na bezpečnost. Po nutných
formalitách, zaplacení registračního poplatku společně vyrážíme
na první pomalá 2 informativní kola pro seznámení s okruhem.
Je vidět a snad i cítit touha a netrpělivost všech konečně
pořádně protáhnout své stroje.

9:00
Okruh je náš! rozdělení do skupin po 5 autech vjíždějí
první dychtivý závodnici okusit tento velmi technický spíše
motokárový okruh. Fiesty ST a pumy jsou jako ryby ve vodě..
focusy ST170 se proplétají taktéž bravurně.. Focusy ST jsou
neporazitelné na výjezdech a rovinkách...stejně tak jako na
okruhu jediný Focus RS první generace. Celou paletu rychlých
fordů doplňuje moje Mondeo ST200 a černá ST220. Chybí tu
snad jen Escorty RS a RS2000 popř. V6 cougar.. pak bychom
byli kompletní, snad se zadaří příště. I tak je účast velmi dobrá.

11:00 Každý se už min. 1x svezl a okusil záludnosti i přednosti
tohoto okruhu. Mohl si tak vyzkoušet v bezpečném prostředí
nejen svoje schopnosti ale i schopnosti svého vozu stvořeného
pro tyto zážitky. Nebyla tak nouze o nejedny hodiny, skok přes
apex či zavítání mimo dráhu. Naštěstí, vše se obešlo bez ujmy
na zdraví řidičů či finanční a duševní újmy na našich vozech.

12:00 Některým účastníků již patřičně vyhládlo a tak vyrazili do
nedaleké restaurace na oběd. My ostatní vytrvalci jsme trénovali
ve volnějším tempu dále…

13:00
Odhazujeme další 2 kužely a vypouštíme tak další
šikanu, abychom dráhu jednak o něco zrychlily a obměnili.
Motory buráci, ve vzduchu se mísí vůně oleje, benzínu
a spálených pneumatik…. Úsměvy na tváři řidičů značí
jednoznačnou zábavnost a skvělou atmosféru této akce.

14:00 Na dráze zůstávají už jen opravdoví vytrvalci… většina
z nás si dává pauzu..Sice se to nezdá…každý máme posilovač
řízení, ale po 3hodinách už to začíná být celkem dřina…

14:30 Hladový „účastníci zájezdu“ se vracejí sytí, ale podrážděni
z rychlosti obsluhy a kvality pokrmových zážitků v restauraci,
která je pravým opakem toho co je tu dnes k vidění. Počasí stále
přeje, je cca. 24°C, fouká mírný vítr, sluníčko se opírá do asfaltu.

14:45 Čas zúčtování! Začínáme měřit. Po nahraní okruhové
mapy a jednotlivých checkpointů usedám za volant abych
vyzkoušel nejprve na svém voze zda program funguje jak má.
Funguje takže „hon“ na čas může začít.

FORD MONDEO MK1 ST200

2,5 V6/24V - 151kW /205Hp /235 N/m r.v. 1999-2000

0-100km/h…7,7s

Vypínám el.pomocníka – prokluz.. po 2. zahřívacím kole jedu
hned ostré, pneumatiky jsou zahřáté, začínají lepit….jdeme
nato. Trať je opravdu technická a bohužel na rozměry Mondea,
poněkud úzká..Ač bych mohl auto tlačit do maxima, zátačkovitá
trať mě nenutí řadit. V6-stka ST200-ky si bohatě vystačí se
zařazeným 2. rychlostním stupněm (20-105km/h). Seřazovat
v jediné vracečce na jedničku po 2. kolech vidím jako zbytečnost.
Zajíždím první ostrý čas 1:02.06 a stanovuji první pomyslnou
metu. Dojíždím na parking a nechávám motor běžet aby se
schladil. Tam už čekají netrpělivý kolegové.
Uvidíme, jak na tom budou oni se svými dravci…

FORD FOCUS MK1 ST170

2,0 V4/16V – 127kW /170Hp /196N/m r.v. 2002-06 0-100km/h…8,2s

Usedám do modrého Focusu ST170 na místo spolujezdce.
Po zahřívacím kole spouštím časomíru.. první zajetý čas
1:02:30. Nicméně kolega se s časem nechce spojit tak jedeme
ještě 2,3. kolo.. ale čas už je jen o desetinky horší. Z mého
pohledu je patrné, že focus je lehčí, má o něco větší chuť do
zatáček. Na výjezdech se zdá být ovšem pomalejší. Z Focusu
ST170 přesedám do Adamova oranžového focusu ST MK 1.

FORD FOCUS MK2 ST

2,5/V5 TURBO - 166kW/ 226Hp/ 320 N/m r.v. 2006-08

0-100km/h…6,8s

Po velmi rychlém zahřívacím kole jdeme do kola ostrého… turbo
fičí o 106, je vidět, že tohle auto má velký potenciál a kroutící
moment turbo-motoru dělá svoje. Zajíždíme první čas 1:01:02.
S tím se však nemůžeme spokojit a jdeme do kola druhého…
focus je neskutečně rychlí a majitel mu dává co proto. Průjezd
cílovou rovinkou značí zlepšení na 1:00:02, cíl je jasný, dostat se
pod minutu. Bohužel tuto zkoušku se nepodařilo, nicméně
později ano …

FORD FOCUS MK3 ST (00:59:60).

2,5/V5 TURBO - 166kW/ 226Hp/ 320 N/m r.v. 2009

0-100km/h…6,8s

Focus ST MK2 je oproti ST170 rychlejší ve všech částech tratě
a nejvíce snad na výjezdech ze zatáček. Jakmile se pneumatiky
zakousnou do asfaltu, focus vystřelí nevídanou sílou vpřed
a mocný kroutící moment vás zamáčkne do sportovních
sedaček… nádherný zážitek.

Z rychlého oranžového focusu přesedám do dalšího rychlého
tentokrát opět modrého Focusu. Nyní ale RS první generace.
Na tuhle projížďku jsem se opravdu těšil.

FORD FOCUS MK1 RS

2,0/V16 TURBO - 158kW/ 215Hp/ 310 N/m r.v. 2003-2005

0-100km/h…6,7s

Nyní ale nikoliv focus ST ale RS první generace. Na tuhle
projížďku jsem se opravdu těšil. Po zahřívacím kole následuje
tradičně ostré. Turbo syčí snad ještě o něco hlučněji než
u předchozího focusu. Auto sedí a jede bezvadně.. na vjezdu do
zatáček je poznat po podřazení mírné cuknutí, o slovo se hlásí
samosvor. Blíží se konec prvního kola a čas je 1:00:06
o desetinku horší čas než předchozí oranžový focus ST MK2…

V dalších dvou kolech už lepší čas zajetý nebyl, nicméně zážitek
to byl bezvadný, o něco více tradičně syrovější než v předchozím
focus. Focus si opravdu na nic nehraje.. je to opravdové
sportovní nářadí…odvozené od speciálu WRC.

Přesedám do posledního vozu.. a tím je díky přeprogramované
řídící jednotce Tomášův upravený focus v šedé metalíze.

FORD FOCUS MK2 ST modifikovaný

2,5/V5 TURBO – cca.180kW/ 250Hp/ 360 N/m r.v. 2006-08

0-100km/h…?s

Na první pohled žádné výrazné změny, na ten druhý při pohledu
na čas v cílové rovince je vidět pokrok a nejlepší čas dne
00:59:00!.

Po těchto jízdách jsem byl už nucen vystoupit, jelikož dávka
adrenalinu a počet jízd značně převyšoval zdraví snesitelný
průměr ;o).
Nicméně každá jízda, auto a řidič byli jiné.. a nabídlo se tak
zajímavé srovnání.
Byla to velmi povedená akce a bezesporu splnila svůj účel
a očekávání ať už zúčastněných řidičů či diváků.

17:00 Akce končí, úspěšně bez újmy na zdraví či majetku.
Majitelé odjíždějí vyčerpaní, nicméně s úsměvem na tváři.

Velký díky patří organizátorům celé této povedené akce:

Goranovi a Adamovi za bezchybný, velmi dobře připravený
a vydařený meeting.

Myslím, že za realizační tým STdriveRS.cz mohu říci, že se
můžeme těšit na příští ročník…

Tak snad se Vám recenze líbila.

Pavel Babák

Zakladatel klubu

www.STdriveRS.cz