STdriveRS.cz

Sportovní divize Fordu

Ford Puma 1,7 VCT


Obecné informace o Fordu Puma:

Koncept Ford Puma byl uveden v roce 1996. Vznikl jako odpověď na marketingový úspěch
konkurenčního Oplu Tigra, která byla podobně jako právě Puma, postavená na základech malého
městského vozidla. O výrobu Fordu Puma se starala německá továrna Ford Werk ležící nedaleko
Kolína nad Rýnem. Produkce Pum trvala 5 let. Od roku 1997 do roku 2002, kdy byla výroba bez
náhrady ukončena. Jedná se o malé sportovní coupé, někdo jej nazývá hotcoupé, protože všechny
důležité mechanické částí (motor, převodové ústrojí) i poháněná kola jsou umístěné v přední části
vozidla, obdobně jako u hothatchů. Někteří z nás, fandů do Pumy, milují její vzhled, někteří z nás
obdivují její ovladatelnost a jízdní chování na silnici, a někteří z nás jí zbožňují pro obojí. Puma
v dobrém technickém stavu je jedno z těch vozidel, které dokáže vyvodit radost z jízdy a tím vytvořit
úsměv na tváři, když jej řídíte po klikatých okreskách. Také proto by neměla chybět v hledáčku žádné
správného petrolheada.

Jména stojící za vývojem Projektu Puma:

Jost Capito: Ředitel sportovní divize Fordů, známí především prací pro BMW a Porsche.
Ian Callum: Designer, známí za jeho práci pro Jaguar a Aston Martin.
Yamaha: Japonský motocyklový výrobce, poladil motory Ford Zetec speciálně pro Pumu.

Design:

Atraktivní a dynamické tvary, projevily se zde již náznaky nové vlny designu nazývané New Edge,
které se později ujaly na všech ostatních Fordech, zejména pak na Focusu Mk.I. Na Pumě se ovšem
objevují ještě roztomilé zakulacené tvary připomínající zmenšený Aston Martin, právě díky nim je pak
Puma častovaná jako „gay kára“ nebo „holčičí auto“.

Brzdy a řízení:

Brzdy jsou zřejmě největší slabinou všech Pum do roku 2001, kdy v poslední modernizaci dostali větší
kotouče. Číselně vyjádřeno, kotouče o průměru 238mm byly nahrazeny kotouči o průměru 259mm.
V útrobách zadních kol a podběhů se i po modernizaci otáčeli bubnové brzdy. I mě přivedly vadnoucí
brzdy nějaký ten horký moment, kdy jsem měl prdelku sevřenou jak stroužku česneku.

Na druhou stranu jak již bylo napsáno výše, řízení, hravost a poslušnost je nejsilnější stránkou všech
těchto vozidel. Další majstrštyk inženýrů od Fordu.

Motor:

Seznam použitých motorů:
1.4 16V 90hp (97-99)
1.6 16V 106hp (00-02)
1.7 VCT 16V 125hp (97-02)
1.7 VCT 16V 155hp Ford Racing Puma (00-02)

Říká se, že jediný správný motor do Pumy je 1.7 VCT vycházející z 1.4, který jste mohli najít také
pod kapotou Fiest. Po té co si jej vzala do parády společnost Yamaha, byl zvětšen objem a do hlavy
motoru byl vložen systém VCT (Variable Cam Timing). Tento systém zajišťuje, že již při 1500ot/min
motor vyprodukuje 85% točivého momentu.

Převodovka:

5-rychlostní, kdy zpřevodování jednotlivých rychlostních stupňů je velmi krátké. Na dálnicí proto velmi
chybí 6-tý rychlostní stupeň. Kultovní hliníková koule na fofrklacku, v létě pálí v zimě chladí, ale také
dodává sportovní atmosféru do v podstatě jinak stejného interiéru jako má Fiesta Mk.IV.

 

image06

Deriváty a edice Fordu Puma

Millennium
Tato edice je snadno rozpoznatelně díky výrazné žluté, či velmi slušivé modré barvě, koženému
interiéru, kterému dominují sedačky Recaro a modře zbarveným odznáčkům Puma na bočních sklech.

image05

Black
Líší se od ostatních tmavě šedým interiérem, lakováním Panther Black a především koly ve stylu F1.

Thunder
Edice Thunder byla prodávaná a vyráběná ke konci výroby. Byla opatřena „novými“ hliníkovými koly
(stejnými jako edice Millennium), koženými sedadly, CD changerem na 6 CD a vyhříváním čelního
skla.

image08

McQueen

Bylo vyrobeno jen pár kusů ve stříbrné barvě, odlišujícím znakem byla očíslovaná kulička řadící páky.
Tato edice vznikla k originální televizní reklamě používající klipy z filmu Bullitt situovanému v San
Franciscu.

Racing (ST155)
Z hlediska fanklubu STdriveRS zřejmě nejzajímavější model z nabídky Pum. Již dnes velmi cenná
rarita. Při 501 vyrobených kusech a to ještě téměř výhradně s pravostranným řízením pro anglický trh
se zřejmě není ani co divit. Od běžné produkce se liší širším rozchodem, širšími blatníky vyplněnými
17ti palcovými koly Speedline z lehkých slitin, obligátním lakem pro sportovní Fordy, tedy Performance
Blue, interiérem v modré alcantaře, předními sedadly Sparco Torino 2 a v neposlední řadě úpravou
sání a výfuku.

image09

CUP
Populární CUPovky, měli největší boom na přelomu tisíciletí, kdy se u nás i v zahraničí pořádali jejich
okruhové závody. Sériový motor 1.7 VCT, podvozek od Bilsteinu, 16ti palcová kola dodávaná firmou
Borbet, závodní bezpečnostní nádrž, převodovka se samosvorem a různé další úpravy od Prodrive
z nich ještě dnes dělají zajímavé náčiní s rozumnou pořizovací i servisní cenou.

image07

Kit Car
Zřejmě nejostřejší závodní verze vznikla ve variantách s motory 1400cm3 a 1600cm3, kde ta silnější
varianta měla až 200k. Výkon se přenášel přes 6ti stupňovou sekvenční převodovku na 17ti palcová
kola v případě asfaltu nebo na 15ti palcová kola v případě šotoliny. O zpomalení se starali kotoučové
brzdy od Alconu v předu o průměru 355mm v kombinaci se čtyř pístovými třmeny, v zadu o průměru
260mm v kombinaci s dvou pístovými třmeny. Fyzikální zákony, přední MacPhersony a zadní vlečná
ramena dokázali zachovat správný dotyk s povrchem zemským, který je pro závodění neméně
důležitý.

S1600
Další variace na téma závodní Puma. Varianta Super 1600 byla vyvinuta z verze Kit Car, jako
takzvaný „downgrade“. Vznikla po změně předpisů v roce 2001, zrušení třídy Formule 2 a vypsání
Juniorského mistrovství světa šampionátu v rallye. JWRC mělo být finančně méně nákladné,
mělo přilákat a najít nové mladé hvězdy soutěžního světa, což se například v případě F.Duvala či
G.Wilkse sedlajících právě Pumu S1600 celkem podařilo. Ovšem vzrůstající finanční nákladnost
vozy třídy S1600 nakonec stejně zahubila. V Čechách s tímto upraveným vozem jezdil O.Smetana
rallycrossovou divizi 1A.