STdriveRS.cz

Sportovní divize Fordu

Ford Mondeo ST220 MKIII

 

Ford Mondeo ST220 (MK III,IV)


Motor DURATEC 30 , DOHC V6 24V:                                  Pohotovostní hmotnost

  sedan + Hatch: 1494 kg

Obsah: 2967 ccm                                                                   Kombi: 1560 kg

Vrtání/zdvih:  88.9 mm/ 79.5 mm                                         Výkon. poměr: 150 bhp / 1000kg

Kompresní poměr: 10:1

Maximální výkon: 226 bhp /166 kW @ 6150 rpm               Výkon. poměr:   76 bhp / litr

Maximální točivý moment: 280 Nm @ 4990 rpm,               Výkon. poměr:   94 Nm /litr

Válců: 6 v 60 °, Maximální otáčky: 6700 ot./min.

Hlava motoru: hliníková slitina                    

Blok: hliníková slitina


Převodovka a spojka:

Typ: motor vpředu, přední-pohon

Převodovka: MTX 75 5° - manuální (2002-2003), MMT 6 6° manuální - (2004-2007)

Zesílená spojka, dvoj-hmotový setrvačník, převodovka MMT 6 do max. toč. 420 Nm

BRZDY:  

Systém: duální obvod, diagonálně rozdělené, hydraulicky ovládaná, ABS

Přední: 300 mm větrané kotouče

Vzadu: 280 mm kotouče


Ráfky a pneumatiky:
 
Ráfek: 18“ 16 paprsků.
Rozměr pneu:225/40 R18

 

 

Výkonové parametry: 
Max. rychlost 243 km/h (kombi 238 km/h) , bez omezovače
Zrychlení : 0-100 km/h
    -  7,4s (kombi 7,6s)

 

5st. MTX 75: 1° 60km/h, 2° 105km/h, 3° 147km/h, 4° 192km/h, 5° 243km/h.

6st. MMT 6:

130km/h 5° 4000 ot./min, 6° 3100 ot./min.

160km/h 5° 4750 ot./min, 6° 3750 ot./min.

Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km):14.3 / 7.9 / 10.2

Palivová nádrž: 58,5 litrů

Palivo: N-95

Prodejní cena – základní výbava bez příplatků:

Od Kč 1 080 000,- sedan, hatchback a za kombi pak Od Kč 1 120 000,-

 

Popis, zajímavosti:

 

Ford odhalil v roce 2001 novou tvář Mondea. Oproti předešlým verzím (ST24,ST200) nabídl sportovní variantu ST220 prakticky ihned po uvedení mondea na trh.

Tří-litrový šestiválcový motor si v rámci spolupráce „vypujčil“ od Jaguaru X-type.

Tento motor tradičně „poladila“ sportovní divize fordu „ST“ – Sport technologies.

Změny se dotkly hlavně variabilního časování ventilů.

Diky použitému materiálu má hliníkový blok motoru pouze 31kg.

Výše položený kroutící moment (4900 ot./min. oproti ST200 4250 ot/min.) neznamená, že by bylo nutné motor více vytáčet. Oba šestiválce od fordu umí pracovat a táhnou pěkně od spodu. Oproti verzi ST200 je motor v kabině o něco více komfortně utlumen.

Úpravy oproti standardní verzi:

Upravené výfukové potrubí, s optimalizovaný výfukovým potrubím (o 42% nižší odpor při odvodu spalin) duplex výfuk, chromové koncovky o průměru 63mm.

Pozměněný přední a zadní nárazník, vč. rozšířených lemů předních blatníků.

Upravený podvozek – tužší tlumiče, pružiny sníženy o 15mm oproti sérii.

Xenové reflektory vč. ostřikovačů.

Kompletní kožený interiér od výrobce recaro, v předu velmi pohodlné sedačky s dobrým bočním vedením. Dle barvy vozu se dodávaly ve třech barevných provedeních kůže – červená, černá, béžová, šedá. Přístrojová deska osazená sportovně střiženými bílými budíky.

Během první dekády, ponechal Ford z předchozího modelu manuální 5°st převodovku. Od roku 2004 byla tato převodovka nahrazena za novou 6° převodovku, která ještě lépe rozložila výkon a snížila otáčky na poslední převodový stupeň.

Před nástupem nové generace se objevila v nabídce manažerská/fleetová verze s neupraveným výkonem tří-litrového šestiválce 150kW/200 koní ve verzi Titanium.

3.0 L (2967 cc) Duratec 30 V6, 204 PS (201 hp or 150 kW and 207 lb·ft or 281 N·m) (3.0)

Od roku 2004 taktéž nakoupila police ČR po vzoru Velké Británie do svých řad 15ks rychlých vozů Mondeo ST220, které byly patřičně upraveny o zaznamenávací techniku na neukázněné řidiče zejména na dalnici D1, nicméně tyto vozy byli vidět jen sporadicky…